מסיבת סיום- בגן בבית הספר בכל כיתה ובכל גיל היא אירוע מרגש ומשמעותי.
השנה גם האירוע הזה הופך להיות יותר סימן דרך ופחות מלא שמחה, אבל אם נציין את האירוע, חשוב שנבין איך להפוך אותו לאירוע שווה.
ריכזתי כאן 3 היבטים שחשוב לשים לב אליהם.
התהליך עד לאירוע הסיום הוא לא פעם ארוך ומשמעותי וחשוב לדאוג שהמסע אליו והוא עצמו יהיו שווים! שאירוע סיום שנה לא יסתור את התהליכים החינוכיים שעברנו עד אליו, אלא שיקדם אותם ואת הערכים המשמעותיים בעינינו. זכרו מסיבת הסיום אינה הצגה ב"הבימה". מסיבת הסיום היא חלק מהתהליך החינוכי.
על מספר היבטים חשובים במסיבת סיום כתבתי בעבר באתר מנהיגותה. כאן, אבקש בעיקר להאיר את הדרך שבה חשוב להפוך את האירוע הזה גם לאירוע שווה
עם שלושה עקרונות מרכזיים, עליהם דיברתי גם כאן:
מה יהיה התוכן של המסיבה?
אם יש עלילה או הצגה האם כולה תעסוק רק בגיבור שיוצא לקרב או אולי דווקא בגיבורות אמיתיות?
האם היא תעודד תחרות, תעצים את מודל היופי או דווקא תעודד גיוון חברתי, דעות שונות ושיתופי פעולה?
אם יש שירים במסיבה- האם הם מעודדים שוויון ומכבדים את כולן וכולם?
קחו לדוגמא שורה בשיר כזו: "תזיזי תגוף שלך תפסיקי לדבר" עד כמה היא מתאימה לשיר שלצליליו נרקוד במסיבה?
כן, חשוב להאזין לשירים לעומק להקשיב למסריהם, גם אלו שנשיר וגם אלו שנרקוד לצליליהם ולוודא שמסריהם מייצגים ערכים המקודמים במסגרת התהליך החינוכי, ולכל הפחות לא מייצגים ערכים שליליים דורסניים מפלים ומבזים.
אם יש שיר שתרצו לשיר אפשר גם לשנות את מילותיו וללמד אגב כך חשיבה ביקורתית-
אני את ואתה נשנה את העולם.
לבדיקת תכני המסיבה אפשר להשתמש גם במדד מנהיגותה לספרות שווה
השפה משמשת אותנו בעת המסיבה עצמה ואפילו בעת ההזמנה למסיבה
אם יש קטעי קריאה, הזמנה למסיבה
הקפידו לא להשתמש רק בלשון איש אלא בלשון שווה.
דוגמא לשפה לא שוויונית:
"שמחים להודיע על מסיבת הסיום של בוגרי גן אגוז ומחכים לראות את כולכם"
דוגמא לשפה שוויונית:
"נשמח לראות אותך/ לחגוג איתך בחגיגה של בוגרות ובוגרי הגן"
זוהי דוגמא המפעילה כמה טכניקות ביחד:
*"נשמח" במקום "שמחים"
לשון עתיד רבות רבים במקום לשון רבים הווה שהיא- לשון איש בלבד
לשון עתיד היא גם לשון איש וגם לשון אישה
*"אותך" במקום "כולכם"
מילים שמסתיימות ב"ך" "ה" יכולות להקרא לא פעם גם בלשון איש וגם בלשון אישה מילים כמו- אותך, רוצה, שווה
*"בוגרות ובוגרי " במקום בוגרי בלבד
לשון רבות ורבים במקום לשון רבים בלבד
בספרי ילדות שווה – הורות מודעת מגדר תוכלו לקרוא בשער שפה שווה על המחקרים המוכיחים את חשיבות השפה השווה להבין את חשיבות השפה השווה מתוך סיפורים מהבתים, מהגנים ומהכיתות, וגם ללמוד את כל הטכניקות לכתוב ולדבר בשפה שווה וזורמת.
הימנעו מחלוקות מגדריות הקפידו על פתיחת אפשרויות!
נכון שאין שום סיכוי שהיית מאפשר.ת שתהיה במסיבה חלוקה של כל האשכנזיות.ים בשיר אחד ואת כל המזרחיות.ים בריקוד אחר?
נכון שאין שום סיכוי שהיית מאפשר.ת חלוקת תפקידים לפי עשירים עניים? שמנים רזים? בדיוק לפי אותו רציונאל נטרלו כל חלוקה שהיא בנים בנות.
אפשר לחלק את הרציונאל בנטרול החלוקה לארבע סיבות מרכזיות:
א. עצם החלוקה מעבירה מסר– יש שוני מהותי בין בנות לבנים לא רק שוני זכרים נקבות בין אברי המין אלא שוני בתפקידים, בהוויה בהכל.
ב. עצם החלוקה מקבעת הבטי מגדר סטירואטיפים– בנות ימצאו את עצמן יותר רוקדות מקשטות בנים יותר סוחבים, מדברים.
ג. החלוקה עצמה היא קשה במיוחד לילדות ולילדים שלא מצייתים לקודים הסטיראוטיפיים המגדריים– איך תרגיש ילדה שכל הבנות התבקשו לבוא בשמלה והיא לא אוהבת? נכון, לעיתים יאפשרו לה ללבוש מכנס וחולצה אבל אז יהפכו אותה בשנייה לחריגה. איך ירגיש בן שאוהב לרקוד אבל הריקוד הוגדר כ"של הבנות?" גם אם ירשו לו לרקוד הוא ימצא את עצמו שם היחיד. וכך במקום לפתוח אפשרויות בלי לשים לב מסיבת הסיום סוגרת אפשרויות לילדות ולילדים
ד. החלוקה עצמה היא כמעט בלתי נסבלת עבור ילדות וילדים שנמצאים במקומות שאינם קצוות רצף הזהות המגדרית- ילד.ה שהגדרת הזהות המגדרית שלהןם גמישה יותר יאלצו לבחור זה או זה או להשאר בחוץ. במקרים בהם ידוע לביהס או לגן על ילד.ה כזו יש לשים תשומת לב אפילו רבה יותר על העדר חלוקה (קחו בחשבון שעצם זה שלצוות לא ידוע על ילד.ה על הרצף אין משמעו בהכרח שאין ילדות.ים כאלו) למעשה כולנו נמצאות.ים על רצף, זהות מגדרית וככל שמערכת החינוך תשכיל להכיר בכך מוקדם יותר ילדות וילדים יהיו חופשיות וחופשיים יותר להיות הן והם עצמןם.
חלוקה מגדרית במסיבה עצמה יכולה לבוא לידי ביטוי:
1. בלבוש (כל הבנים יגיעו עם חולצה לבנה וכל הבנות עם שמלה לבנה)
2. בתפקידים- ריקוד בנים וריקוד בנות או כאשר הבנות בתפקיד מסוים בתוך הפעילות (עם מטפחת) הבנים בתפקיד אחר (בדרבוקה) או לדוגמא אם נחפש "בן שיהיה משה על הר סיני" נסגור את הדרך לבנות אם נחפש "דגלנים- בנים" או רקדניות נעביר מסרים סוגרים וממגדרים.
מה כדאי לעשות בהקשר זה?
* לעודד את המגדר שבד"כ ימנע מסוג התפקיד הספציפי לקחת חלק.
*רוצות קבוצה אחת בדרבוקות ואחת עם מטפחות? שאלו מי רוצה מטפחת ומי דרבוקה. עודדו דווקא את אלו שבוחרות/ים לא לפי החלוקה המגדרית- הפכו אותן למודל של אלו שמסוגלות ללכת אחרי הלב שלהן/ם ולא דווקא אחרי כולן/ם. "כל הכבוד לך שבחרת על פי הלב שלך! זו תכונה של מנהיגות"
* נסו להמנע משני תפקידים בלבד כשיש שלושה תפקידים לבחירה זה כבר עוזר למזער את הרצון שנטבע בילדות ובילדים להתחלק על פי מגדר. אל תתנו בחירה בין דרבוקה למטפחת אלא בין דרבוקה, שליש ומטפחת… זה כבר יעשה שינוי.
3. ב"העמדה"– המנעו מכל סוג העמדה שיש בה חלוקה. גם להעמיד בשורה בת, בן, בת בן, מבהיר שיש חשיבות להיותך בת ובן לצורך הריקוד. גרועה הכי מכל הפרקטיקות היא "ריקוד זוגות" בת עם בן.
ראשית היא מביכה עד מוות בד"כ את כלל הילדות והילדים, שנית היא מציגה מודל אחד של זוגיות כאילו הוא המודל הבלעדי. שלישית היא בד"כ כרוכה גם בתפקידים שונים לבנות ולבנים (סעיף 3) וגם בלבוש שונה. תרצו ריקודים בזוגות- תנו לילדות ולילדים לבחור את הזוגות- בת עם בת בן עם בן בת ובן.
4. ביחס להורים– יש מסיבות שמשלבות הורים בין אם בכיבוד ובבקשה לסחוב ולארגן תפאורה- אל תפנו לאימהות לצורך הכנת כיבוד ולאבות לצורך סחיבה. יש מסיבות אינטראקטיביות (אותן אני אוהבת במיוחד) כמו בניית גינה משותפת, או יוגה או ריקוד משותף- הכינו את ההורים מראש שחשוב בגן שיתנווטו לא בצורה סטיראוטיפית (לא נרצה לראות את כל האימהות ביצירה וקישוט ואת האבות בעידור וגינון).
5. מתנות– אללללללללל תחלקו מתנה נפרדת לבנות ולבנים. מתנה אחת לכולן ולכולם זה נהדר. אם רציתןם להביא כמה מתנות לבחירה תנו לילדות ולילדים לבחור והקפידו שיהיו לפחות 3 סוגי מתנות לבחירה. הנה כמה מהמתנות שאני אוהבת מאוד ושתקציבית יכולות להתאים לכל הכיתה והגן: רביעיות נשים מובילות , קלפי משחק שוויוניים , ברווזה בילבי, קלפי same same חוברת צביעה לומינה – הישראליות,
וגם סיפורים שווים שמתרחשים בתוך כתלי גן או בית ספר מומלצים מאוד גם כמתנת סיום: המפלצות של נעם, הפחד שלי ואני, זוג , סתם שדה ריק, לביאת ו- כדוריקוד.
כאן אפשר לקרוא וללמוד עוד על משחקים שווים.כל המשחקים השווים שבאתר כאן ניתנים לרכישה מרוכזת ישירות מטומי ואניקה עם קוד קופון "מנהיגותה". זכרו: מסיבת סיום היא לא הצגת תאטרון, היא חלק מהתהליך החינוכי. חשוב שנקפיד שהתהליך הזה תואם את ערכי הליבה שלנו.
רוצה לקבל עוד מידע על הרצאות מנהיגותה: בנושאי הורות מודעת מגדר, חינוך מודע מגדר,ספרות שווה ותרבות שווה? כתבו לנו manhiguta@gmail.com
הורות מודעת מגדר מעניינת אותך? רוצה לקבל מידע רעיונות לפעילות ועשייה בבית מידי כמה שבועות הצטרפו כאן לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו להורים.
חינוך מודע מגדר מעניין אותך ? רוצה לקבל מידע לנשות ואנשי חינוך בקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו? אפשר להצטרף כאן
משחק קלפים- רביעיות: נשים והשראה לגילאי היסודי
ברווז.ה בילבי לקטנטנות.ים
למסיבת סיום שווה, ובעיקר בעיקר
לבשורות טובות חזרתןם של כל החטופות.ים
לבריאות גופןם ונפשםן של החיילות והחיילים
לחזרת כל תושבות ותושבי העוטף והצפון לבתיהןם
להנהגה חדשה שפויה וראויה לעם הנפלא שלנו ולעתיד שווה יותר.
יחד נשנה!