כשהייתי קטנה מאוד אהבתי לשחק במשחק "מלחמה". אחותי ואני היינו יושבות שעות ומשחקות. כאמא, כשהתיישבתי לשחק עם הבנות שלי בקלפים הבנתי: יש בעיה. מה זאת אומרת שהמלכה שווה פחות מהמלך ושהנסיכה בכלל נעלמה? איזה מסר זה מעביר לבנות שלי?. כשהן גדלו קצת שיחקנו "נחש מי" צריך למצוא דמות אחת שנבחרה מתוך הרבה מאוד דמויות. אבל מסתבר שכמעט 75% מהדמויות הן גברים. גם מבחינת השפה- שם המשחק בלשון איש בלבד.
המשחק ,כמו כל סוגי התרבות וגם הספרות מעביר מסרים. כשנשים שוות פחות, נראות פחות מגברים זה מסר. המשחק מעביר מסרים מפלים וזו רק חצי מהבעיה בהקשר למשחק.
יש משחקים שבדרכים שונות קורצים יותר למגדר אחד. יש משחקים שקוראים יותר רק או בעיקר לבנים לשחק בהם. משחקים אחרים קוראים רק או בעיקר לבנות לשחק בהם.
לדוגמא: מטבח שצבוע בוורוד, שיש על הקופסא שלו רק דמויות של בנות משחקות, ימשוך בעיקר בנות לשחק בו ועלול להרתיע בנים. באותו אופן עמדת נגרות שצבועה בכחול ומצולמים עליה רק בנים עובדים תרחיק בנות ממשחק בה.
לעומתם משחק מטבח בצבעים כהים , ערכת כלי מטבח שהנושא שלה הוא חלל או ערכת מדע במטבח שמצולמים על קופסתה בנות ובנים תמשוך גם בנות וגם בנים
כל סוג משחק מכיל פוטנציאל פיתוח מיומנויות קוגיטיביות ורגשיות שונות.
כשמשחקים מסוימים נסגרים בפועל בפני בנות או בנים חלק מהמיומנויות יתפתחו פחות.
בהחלט כן.
משחק מלחמה הפופולארי הוא משחק מאוד לא שוויוני. אם גם אצלכן.ם בבית יש אהבה למשחקי קלפים, יש היום משחקי קלפים שווים ביותר כך לדוגמא: קלפי משחק שוויוניים SAME SAME.
המשחק פותח על ידי מעין סגל ואביה. היום מעין היא כבר נערה לפני כמה שנים עוד היתה ילדה. באחד הימים שאלה את אביה למה המלכה שווה פחות מהמלך. השאלה הזו הובילה לפיתוח המשחק. בהמשך פיתחו גם את אחד המשחקים האהובים עלי ביותר: דומינו שוויוני SAME SAME.
בדומינו נראה שפע של דמויות בנות ובנים ממגוון מוצאים במקצועות שונים. הרעיון בדומינו הוא להצמיד קלף של מקצוע מסוים לקלף עם אותו מקצוע. הגאונות בעיני במשחק היא שההצמדה היא רק על בסיס מקצוע. כך לדוגמא, נצמיד דמות של אישה כהה בבגדי רופאה לדמות של גבר עם משקפיים לבן שגם הוא רופא. זהו מענה יפה למגוון המשחקים הישנים יותר כמו מטבח ורוד ואחרים שהזכרתי קודם. משחק שמעביר מסר שכל המקצועות והעיסוקים מתאימים לכולן ולכולם. רוצות ורוצים עוד משחקים שווים כאלו? אין בעיה.
טומי ואניקה, היא חנות הצעצועים היחידה שאני מכירה שמקדמת שוויון מגדרי בישראל. בטומי ואניקה יש שפע של משחקים מותאים לגילאים הרכים שמייצגים מגוון מקצועות:
גם פאזל מקצועות המעודד שוויון ופתיחת קשת אפשרויות לכולן ולכולם; גם בובות שמאובזרות בסט בגדי עבודה לא שגרתיים- הבובה הרופאה המנתחת, הבובה החוקרת כוכבים בובה צלמת ובובה אסטרונאוט בעקבות היידן הילד האמיתי שעל הספקטרום וחולם להיות אסטרונאוט . יש גם משחק מגנטים של הלבשת בובה חוקרת דינוזאורים.
מול נחש מי ובו 75% דמויות גבריות, נוכל למצוא מגוון משחקים שווים שיש בהם דמויות של נשים אמיתיות. כך לדוגמא: פאזל צעדת הנשים , בינגו נשים אמיתיות, נשים פורצות דרך – רביעיות , או משחק זכרון פמיניסטי. .
גם לקטנטנות וקטנטנים נוכל למצוא בובת פרידה קאלו, מלווה בספרון קטן וקשיח אודותיה, בובת ברווז.ה בהשראת פרידה קאלו ספרון תחפושת בהשראת דמויות מובילות ופאזל ועוד .
אז יש ויש משחקים שווים.
ואיך נדע לבחור משחקים מול המגוון בחנות משחקים או אפילו על המדף אצלינו בבית?
מדד משחק שווה של מנהיגותה, שנעשה בו שימוש כאן באתר תרבות שווה בסקירות המשחקים, מיועד לתת דרך להתבונן על המשחק לזהות מסרים מפלים או משחקים שמצמצמים את קהלם בעיקר למגדר אחד וגם לתת לנו כלים לזהות ולבחור משחקים שווים.
המדד מכיל ארבע קטגוריות:
סוג : מהי הקטגוריה שבה מתוייג המשחק, מהי קבוצת המשחקים אליה הוא משתייך. האם הקטגוריה נתפסת כ"קטגוריה של בנים" , או כ"קטגוריה של בנות". האם הקטגוריה מזמינה את כולן וכולם לשחק בה.
צבע: האם הצבע נתפס בחברה סטראוטיפית כמיועד למגדר אחד או כשייך לכולן ולכולם?
שפה: הקריטריון תקף רק במידה ויש שפה במשחק (בהוראות, בלוח המשחק, בשם המשחק). אם קיימת שפה במשחק נבדוק האם היא פונה למגדר אחד בלבד? או האם היא שפה שווה הפונה גם לילדות וגם לילדים?
דמויות: נבדוק אם יש במשחק שלנו דמויות. הדמויות יכולות להופיע כשהן מאוירות או מצולמות על לוח המשחק. לעיתים הדמויות מהוות את המשחק עצמו כמו בובות או בתוך לגו וכו. אם קיימות דמויות נפעיל את מדד מנהיגותה לספרות ותרבות שווה! כולל ארבעה קריטריונים: כמה כמה, סינר ומזוודה, דימוי גוף וקשת גוונים. כאן הם ישמשו כקרטריוניים פנימיים לבחינת "דמויות". נבדוק עד כמה המשחק פתוח לכולן ולכולם ועד כמה יש בו מסרים שוויוניים או מפלים.
עוד שיטה להפוך משחק למשחק שווה הוא באמצעות שם. כך לדוגמא תוכלו למצוא "מטבח שף" בטומי ואניקה ו"ערכת רופאה". כאן השמות המקוריים הם שווים. כאשר השמות אינם שוויוניים, כמו לדוגמא: "ערכת רופא" יש לנו עצמינו המבוגרות.ים אפשרות לשנות. נוכל לכנות משחקים שונים בשמות שווים כמו לכנות ערכה לנגר- "ערכת נגרות". בדרך הזאת נוכל להפוך את המשחקים לכאלו ש"מזמינים" יותר בנות ובנים לשחק בהם.
על המדד ומגוון הטכניקות לייצר מרחבי משחק שווה בבית, ניתן לקרוא עוד בספרי: ילדות שווה- הורות שווה.
אחרון חביב – כדאי לזכור שאפשר להוסיף למשחקים אלמנטים, לשנות את חוקי המשחק ועוד. יש לנו דרכים רבות להפוך גם משחקים לא שווים לשווים יותר. דוגמא טובה לכך אפשר לראות בספר כדוריקוד שם משחק הכדורגל המסורתי הפך למשחק אחר מלווה בבעיטות בכדור קפיצות ריקוד ושיר וגם הכדור התעטף בסרטים. משחק שונה לא ממוגדר מזמין את הילדות והילדים באופן רחב.
ובברכת כדוריקוד- "בוינג דיגידן הידד" נקנח.
תגיות