בספרות הילדות והילדים רק 1 מתוך 3 דמויות היא דמות של בת. מרבית הדמויות הפעילות והמשמעותיות בספרות ובתרבות הן דמויות של בנים. חוסר השוויון הזה
בספרות הילדות והילדים רק 1 מתוך 3 דמויות היא דמות של בת. מרבית הדמויות הפעילות והמשמעותיות בספרות ובתרבות הן דמויות של בנים. חוסר השוויון הזה מעביר מסר. מי פעיל משמעותי גיבור ומי דמות משנה… כמובן שיש ספרות שווה ואיכותית מאוד שיש בה בן כדמות משמעותית. חשוב לשים לב שהספרות והתרבות אליה נחשפות הילדות והילדים שלנו היא מאוזנת ויש בה באופן שווה במצטבר גם בנים וגם בנות.
גיבורות הספרות והתרבות פעמים רבות חומלות מטפלות רגישות פועלות בשיתוף פעולה בנות לומדות שהן יכולות להיות בעלות כל התוכנות הללו. במקביל הן
גיבורות הספרות והתרבות פעמים רבות חומלות מטפלות רגישות פועלות בשיתוף פעולה בנות לומדות שהן יכולות להיות בעלות כל התוכנות הללו. במקביל הן לומדות שנסיכות הן חסרות אונים- הם מגיעות לבעיה או קושי ומתפללות לאביר שייציל אותן בנים לומדים שהם חכמים יוזמים פעילים אבל יש להם פחות דוגמאות של גיבורי תרבות וספרות רגישים חומלים מטפלים כואבים חוששים או מפחדים. האופי והעשייה של הדמויות בספרות מעבירות מסר חשוב שהוא יהיה מסר שווה שפותח אפשרויות לכולן ולכולם
בקריטריון זה נבדוק האם כל הדמויות הן צרות היקפים לבנות עור האם בנות לבושות רק בבגדים ורודים ובשמלות, האם כל הגברים שריריים?
האם יש מגוון צורות
בקריטריון זה נבדוק האם כל הדמויות הן צרות היקפים לבנות עור האם בנות לבושות רק בבגדים ורודים ובשמלות, האם כל הגברים שריריים? האם יש מגוון צורות גוף כולל גיבורות וגיבורים שמנות ושמנים כהות וכהים האם יש מגוון צורות לבוש?
עד כמה יש ייצוג למגוון אוכלוסיות בסיפור- האם יש ייצוג לקהילה הגאה? האם יש ייצוג לא.נשים עם צורך מיוחד
האם נראה דמות על כסא גלגלים, עם משקפיים,
עד כמה יש ייצוג למגוון אוכלוסיות בסיפור- האם יש ייצוג לקהילה הגאה? האם יש ייצוג לא.נשים עם צורך מיוחד האם נראה דמות על כסא גלגלים, עם משקפיים, עם שמות מייצגים מוצאים שונים, משפחות ובהם אבא ואבא? משפחות יחידניות. אם נראה רק סוג אחד של אנשים המסר הוא שיש אידאל אחד בלבד האידאל הסטראוטיפי. מגוון מאפשר ריבוי אידאלים קבלה והכלה.
שימו לב המדד הוא לא צנזורה, הוא כלי לקבלת החלטה עצמאית – האם היצירה שוויונית ועד כמה.
הוא יאפשר בחירה אישית, מושכלת של יצירות איכותיות, שוות ומדויקות למשפחה שלנו. מאוד ייתכן שהורים שונים יבחנו יצירה על פי המדד ויגיעו למסקנות אחרות.
זה מצוין שכן המדד הוא כלי שמסייע להחליט החלטה מבוססת ידע וקולטת מסרים מגדרים. המדד אינו ההחלטה עצמה.
ומה נעשה עם יצירות אהובות שגילינו בהן מסרים לא שיוויוניים?
יש הרבה מאוד אפשרויות:
אפשר להקריא את הספר או היצירה As Is, רק לדאוג שמחר נקרא, או נראה יצירה שוויונית, בשביל האיזון.
אפשר לתווך את היצירה ולעורר חשיבה ביקורתית בהקשרה – לשאול: האם זה תמיד ככה? היינו פועלות ופועלים אחרת בתור דמות בסיפור?תוכלו ממש לעודד עשיה ולכתוב סוף חדש או מכתב עם הצעות ליוצר או ליוצרת.
אפשר לשנות מגדר של דמות
להחליף מילים ובכלל להכניס אלמנטים שיהפכו את היצירות לשוות יותר.
אפשר גם לוותר לחלוטין על היצירה.
העניין הוא שההחלטה היא שלנו, והיא מבוססת על ידע.
המדד מאפשר לנו את הכלים ואת ההזדמנות להעצים חשיבה ביקורתית ושוויונית אצל הילדות והילדים שלנו.
דרך ״מדד מנהיגותה״ נוכל לזהות מסרים מגדריים מוטים להחליט איך לפעול בהקשרם ולהגביר את בחירת היצירות השוות
היוצרות והיוצרים בינינו יוכלו להמשיך ולהעזר במדד ליצירה שווה יותר.
לצפיה בסרטונים המפורטים אודות מדד מנהיגותה, מוזמנות ומוזמנים לצפות בסדרה של שלושה סרטונים:
1. מה הסיפור: מסרים מגדריים בספרות ובתרבות והשפעתם על ילדות וילדים
2. הכירו את מדד מנהיגותה: על המדד וארבעת הקריטריונים שלו
3. ללכת אחרי הלב: מה ניתן לעשות לאחר שמצאנו מסרים מגדריים בסיפור או ביצירה
יחד נפתח קשת אפשרויות שווה לילדות ולילדים שלנו יחד נסלול את הדרך לעתיד שווה יותר.